ヨミカツ

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コロナウイルスの流行と気象情報について

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まとめ

  • 新型コロナウイルスの影響で相次ぐ航空機の欠航が天気予報の制度を徐々に下げる懸念が上がってきた。
  • 世界を飛び交う航空機が観測した上空の風や気温のデータは各国で天気予報に役立てられているためだ。国連の専門機関であるWMOは世界の航空会社43社から、数千機の航空機が飛行中に観測した気温や風向、風速などのデータ提供を受け、各国の気象期間で共有している。
  • 気象庁の担当者は「観測データは長年の蓄積が重要。今の状況が長期間続けばどのような影響が出るかわからない」とも話している。

4月9日に発表されたWMOの声明

  • Large parts of the observing system, for instance its satellite components and many ground-based observing networks, are either partly or fully automated. They are therefore expected to continue functioning without significant degradation for several weeks, in some cases even longer. But if the pandemic lasts more than a few weeks, then missing repair, maintenance and supply work, and missing redeployments will become of increasing concern.(意訳:観測システムの大部分、たとえばその衛星コンポーネントや多くの地上観測ネットワークは、部分的または完全に自動化されています。したがって、それらは数週間、場合によってはさらに長い間、重大な劣化なしに機能し続けると予想されます。しかし、パンデミックが数週間以上続く場合は、修理、メンテナンス、供給作業の欠落、再配置の欠落がますます懸念されます。
  • Commercial airliners contribute to the WMO Aircraft Meteorological Data Relay programme (AMDAR), which uses onboard sensors, computers and communications systems to automatically collect, process, format and transmit meteorological observations to ground stations via satellite or radio links.

    The AMDAR observing system produces over 800 000 high-quality observations per day of air temperature and wind speed and direction, together with the required positional and temporal information, and with an increasing number of humidity and turbulence measurements being made. Currently 43 airlines and several thousand aircraft contribute to the AMDAR programme, which is expected to be significantly expanded in the coming years as a result of a joint collaboration on the programme with IATA.(意訳:民間航空機は、WMO 航空機気象データリレープログラム(AMDAR)に貢献しています。AMDARは、車載センサー、コンピューター、および通信システムを使用して、気象観測を自動的に収集、処理、フォーマットし、衛星または無線リンクを介して地上局に送信します。

    AMDAR観測システムは、気温と風速と風向の1日あたり800 000を超える高品質の観測を生成し、必要な位置情報と時間情報、および増加する湿度と乱流の測定が行われます。現在、43の航空会社と数千の航空機がAMDARプログラムに貢献しています。これは、IATAとのプログラムに関する共同作業の結果として、今後数年間で大幅に拡大すると予想されます。)

  • In many parts of the world, in particular over Europe and the United States, the decrease in the number of commercial flights has resulted in a reduction from around fifty to more than eighty percent of observations of meteorological measurements from aircraft platforms over the last couple of weeks.(意訳:世界の多くの地域、特にヨーロッパとアメリカでは、商用便の数が減少した結果、最近の数回の航空機プラットフォームからの気象観測の観測が約50%から80%以上に減少しました。)

 引用:WMO is concerned about impact of COVID-19 on observing system | World Meteorological Organization

考察

飛行機は人員を輸送するだけではなく、工業貨物、郵便物などを輸送するということはなんとなく認識していましたが、気象データも収集していたとは知らず驚きました。

今回のコロナウイルスの騒動はこれまでに私たちが知らず知らずのうちに受けていた大きな恩恵と多くの人たちの影の努力の足跡を気付かせてくれました。

気象庁の関係者は直近の天気予報の精度には影響しないとしているが、今後影響が出るならば、どのくらいの誤差が生じるのか、我々の生活にどのような影響か出るのかは誰も分かりません。

コロナウイルスがもたらす混乱は今後数年に渡ってその爪痕を残し、我々人類はその回収に追われることになるのだろうと思います。

参考